Arbeidsrett

Med erfaring fra ansettelse i HR-avdelinger i store virksomheter i tillegg til flere års erfaring som rådgiver for små og store virksomheter innenfor alle områder av arbeidsretten kan vi hjelpe både arbeidstakere og arbeidsgivere med å forstå og tolke lovverket innen arbeidsrett, og gi råd om hvordan dette lovverket kan anvendes i ulike situasjoner.

Vi bistår med utforming av avtaler om arbeidstid, lønn, ansettelseskontrakter generelt,  og vi deltar i forhandlinger for både arbeidstakere og arbeidsgivere.

Vi bistår også i oppsigelsesprosesser og håndtering av uenigheter og konflikter som oppstår mellom arbeidstakere og arbeidsgiver i arbeidsforhold, for eksempel ved å hjelpe til med å løse tvister gjennom forhandlinger eller ved å bistå i rettssaker.

Fordi vi har bred erfaring bistår vi også med å utvikle og implementere bedriftsinterne retningslinjer og prosedyrer som sikrer at virksomheten følger gjeldende lovverk innen arbeidsrett. Dette kan inkludere alt fra retningslinjer for lønns- og arbeidsvilkår, til retningslinjer for håndtering av klager og søksmål fra arbeidstakere samt innføring av HMS rutiner og GDPR-regler.

For det andre kan en advokat bistå deg med å samle bevis og dokumentasjon som kan støtte din sak i en sak om oppsigelse. Advokaten kan for eksempel hjelpe deg med å innhente uttalelser fra vitner, eller med å få innsyn i relevant dokumentasjon som kan bevise at oppsigelsen var urettmessig. Dette kan gjøre det enklere for deg å bevise at oppsigelsen var ulovlig eller urettmessig, og kan derfor bidra til å styrke din sak.

For det tredje kan en advokat bistå deg med å forhandle med arbeidsgiver i forbindelse med oppsigelsen. Advokaten kan hjelpe deg med å formulere krav og komme med forslag til løsninger i forhandlingene, slik at du får en så gunstig løsning som mulig. Advokaten kan også bistå deg med å forhandle om en godtgjørelse eller erstatning i tilfelle du har blitt oppsagt på urettmessig grunnlag.

Som du kan se, kan det være lurt å få bistand fra en advokat i en sak om oppsigelse for en rekke ulike grunner. Advokaten kan hjelpe deg med å forstå lovverket, samle bevis og dokumentasjon, og bistå deg med å forhandle med arbeidsgiver i forbindelse med oppsigelsen. Dette kan bidra til å sikre at du får en så gunstig løsning som mulig i en sak om oppsigelse.

 

SPØRSMÅL

1. Jeg har fått innkalling til samtale om mitt arbeidsforhold, hva skal jeg gjøre?

Informasjon kommer.

 

Ring oss for en samtale om muligheter og håndtering.

1. Arbeidsgiver skal foreta en omorganisering, hvilke rettigheter har jeg og hva skal jeg gjøre?

Info kommer.

Viktig informasjon

Det er ikke et fast antall advarsler som en ansatt må ha fått før en oppsigelse kan gis og anses for å være gyldig. Det er ikke et krav i norsk lov at en ansatt må få advarsler før en oppsigelse kan skje. Det er opp til arbeidsgiveren å vurdere om det er nødvendig å gi en ansatt en advarsel før en oppsigelse, og hvor mange advarsler som er hensiktsmessig i en gitt situasjon.Det er imidlertid viktig at arbeidsgiveren følger lover og regler for oppsigelse, slik at oppsigelsen er gyldig.

Er du i tvil. Kontakt oss, så kan vi gi deg råd om hva du bør gjøre.

Contact us now

Arbeidstakerens oppførsel er ikke tilfredsstillende; når kan jeg si opp vedkommende?

  1. En arbeidsgiver må først forsøke å løse eventuelle problemer med ansattes arbeid eller oppførsel gjennom samtaler.
  2. Fører ikke slike samtaler til forbedring må det innkalles til mer formell medarbeidersamtale som bør dokumenteres med referat.
  3. Hvis dette ikke fører frem, kan arbeidsgiveren vurdere å gi en advarsel til den ansatte som har en frist for forbedring. Dette forutsetter at det er adferd som kan forbedres.