Selskapsrett

Trenger du rådgivning knyttet til stiftelse av selskap, opprettelse av selskapsdokumenter i forbindelse med emisjon eller andre forhold som skal håndteres på generalforsamling eller utarbeidelse av aksjonæravtaler bistår vi gjerne.

Kanskje ønsker du en overordnet gjennomgang av praksis for å sikre at selskapet drives på en måte som er i tråd med lovverket og at rettighetene til selskapets eiere og andre berørte parter blir ivaretatt? Da kan vi hjelpe deg.

Noe av det vi hyppigst bistår med er utarbeidelse av aksjonæravtaler.

En aksjonæravtale er spesielt viktig i nyoppstartede selskap med få eiere fordi en aksjonæravtale kan sette begrensninger som er viktige i en oppstartsfase, eksempelvis knyttet til salg av andeler. En aksjonæravtale kan også inneholde klare bestemmelser om blant annet aksjonærenes stemmerett hvis dere ønsker forskjellige aksjeklasse. I en aksjonæravtale kan det fastsettes noe om begrensninger for utdeling av utbytte, eventuelle begrensninger i retten til å tegne nye aksjer, og hvordan aksjonærene kan selge eller overdra sine aksjer og kanskje skal det være noen begrensninger knyttet til dette særlig i starten. Aksjonæravtalen bør også inneholde bestemmelser om hvordan uenigheter mellom aksjonærene skal løses, og hvordan avtalen kan endres eller sies opp.

SPØRSMÅL

1. Hvorfor er vedtekter viktige?

Info kommer!

Kontakt oss om du trenger hjelp til opprettelse av vedtekter eller andre viktige dokument.

Viktig å være oppmerksom på

Info kommer

Kontakt oss.

Contact us now